Integracja Sensoryczna
Integracja sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez wszystkie zmysły z otoczenia do własnego organizmu. Pozwala segregować, porządkować i składać razem pojedyncze bodźce, tak aby mogły być użyte do celowego działania np. nabywania różnych umiejętności ruchowych, przyswajania wiedzy, opracowywania zachowań, tworzenia wyobrażeń itp.
Jak wygląda terapia Integracji Sensorycznej?
Terapia integracji sensorycznej polega na dostarczaniu kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych, tak by dziecko spontanicznie formułowało reakcje adaptacyjne poprawiające integrację bodźców szczególnie przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych.
Zajęcia Integracji Sensorycznej mają postać ukierunkowanej zabawy, podczas której dziecko ma przekonanie, że kreuje zajęcia wspólnie z terapeutą, dlatego też chętnie w nich uczestniczy. Terapia nie polega na nauce konkretnych umiejętności, lecz skoncentrowana jest na wzmacnianiu procesów w układzie nerwowym, które leżą u podstaw tych umiejętności. W konsekwencji dzięki poprawie funkcjonowania układu nerwowego nowe umiejętności pojawiają się w sposób zupełnie naturalny.
Ćwiczenia są dostosowane do poziomu rozwojowego dziecka, ale przede wszystkim są dla niego wyzwaniem, co oznacza, że stymulują mózg poprawiając organizację ośrodkowego układu nerwowego. Dzięki temu możliwa jest zmiana zachowania w sferze motorycznej i emocjonalnej, a także poprawa funkcji językowych i poznawczych.
Wskazania do terapii Integracji Sensorycznej:
- podwyższony poziom pobudzenia i aktywności (nadruchliwość)
- obniżony poziom aktywności (ociężałość, pasywność, brak tolerancji na ruch, niepewność podczas poruszania się)
- trudności z koncentracją uwagi
- opóźniony rozwój ruchowy, niezgrabność ruchowa, obniżony poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej, problemy z utrzymaniem równowagi, z samoobsługą i samodzielnością
- zaburzenia praksji –planowania motorycznego
- zaburzenia percepcji słuchowej
- zaburzenia percepcji wzrokowej
- opóźniony rozwój mowy
- słaba organizacja zachowania (bałagan wokół własnej osoby, własnego miejsca pracy, słabe wyczucie czasu i przestrzeni)
- niewłaściwe relacje społeczne i problemy w kontaktach społecznych z innymi ludźmi
- trudności z nauką: czytaniem, pisaniem, matematyką (trudności z rozpoznawaniem liter, cyfr, mylenie liter, pismo lustrzane, przekręcanie sylab, wyrazów, czytanie wyrazów od końca, trudności z dokonywaniem obliczeń w pamięci)
- obniżona sprawność w obrębie grafomotoryki– nieprawidłowe napięcie mięśniowe, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, szybką męczliwość w trakcie pisania, rysowania, podpieranie się podczas czytania, pisania
- niska samoocena
- problemy emocjonalne (nadpobudliwość emocjonalna, brak stabilności emocjonalnej, chwiejność, labilność, reakcje lękowe, nieśmiałość)
ZAPISY I DOSTĘPNE PLACÓWKI ZAJĘĆ
__________________________________________________________________________________________________________________________________
Przygotowała: Joanna Chomicz
fizjoterapeuta, terapeuta SI