be274440b5c5f1ce5d3d615719c4ce0fIntegracja sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez wszystkie zmysły z otoczenia do własnego organizmu. Pozwala segregować, porządkować i składać razem  pojedyncze  bodźce, tak aby  mogły  być  użyte  do  celowego działania  np. nabywania   różnych   umiejętności   ruchowych,   przyswajania   wiedzy, opracowywania zachowań, tworzenia wyobrażeń itp.

Jak wygląda terapia Integracji Sensorycznej?
Terapia integracji sensorycznej polega na dostarczaniu kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych, tak by dziecko spontanicznie formułowało reakcje adaptacyjne poprawiające integrację bodźców szczególnie przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych.

Zajęcia Integracji Sensorycznej mają postać ukierunkowanej zabawy, podczas której dziecko ma przekonanie, że kreuje zajęcia wspólnie z terapeutą, dlatego też chętnie w nich uczestniczy. Terapia nie polega na nauce konkretnych umiejętności, lecz skoncentrowana jest na wzmacnianiu procesów w układzie nerwowym, które leżą u podstaw tych umiejętności. W konsekwencji dzięki poprawie funkcjonowania układu nerwowego nowe umiejętności pojawiają się w sposób zupełnie naturalny.

Ćwiczenia są dostosowane do  poziomu rozwojowego dziecka, ale przede wszystkim są dla niego wyzwaniem, co oznacza, że stymulują mózg poprawiając organizację ośrodkowego układu nerwowego. Dzięki temu możliwa jest zmiana zachowania w sferze motorycznej i emocjonalnej, a także poprawa funkcji językowych i poznawczych.

 Wskazania do terapii  Integracji Sensorycznej:

  • podwyższony poziom pobudzenia i aktywności (nadruchliwość)
  • obniżony poziom  aktywności  (ociężałość, pasywność,  brak  tolerancji  na ruch, niepewność podczas poruszania się)
  • trudności z koncentracją uwagi
  • opóźniony rozwój  ruchowy,  niezgrabność  ruchowa,  obniżony   poziom koordynacji  wzrokowo-ruchowej,  problemy  z  utrzymaniem  równowagi,  z samoobsługą i samodzielnością
  • zaburzenia praksji –planowania motorycznego
  • zaburzenia percepcji słuchowej
  • zaburzenia percepcji wzrokowej
  • opóźniony rozwój mowy
  • słaba organizacja zachowania (bałagan wokół  własnej  osoby,  własnego miejsca pracy, słabe wyczucie czasu i przestrzeni)
  • niewłaściwe relacje społeczne  i  problemy  w  kontaktach  społecznych  z innymi ludźmi
  • trudności z  nauką:  czytaniem,  pisaniem,  matematyką  (trudności  z rozpoznawaniem  liter,  cyfr,  mylenie  liter,  pismo  lustrzane,  przekręcanie sylab, wyrazów, czytanie wyrazów od końca, trudności z  dokonywaniem obliczeń w pamięci)
  • obniżona sprawność w obrębie grafomotoryki– nieprawidłowe napięcie mięśniowe, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, szybką męczliwość w trakcie pisania, rysowania, podpieranie się podczas czytania, pisania
  • niska samoocena
  • problemy emocjonalne (nadpobudliwość emocjonalna, brak stabilności emocjonalnej, chwiejność, labilność, reakcje lękowe, nieśmiałość)

ZAPISY I DOSTĘPNE PLACÓWKI ZAJĘĆ

__________________________________________________________________________________________________________________________________

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Przygotowała: Joanna Chomicz
f
izjoterapeuta, terapeuta SI

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress