Aby dziecko prawidłowo rozwinęło mowę musi mieć zapewnione różne, konieczne do tego, warunki. Jednym z nich jest prawidłowe słyszenie, które dzieciom, u których stwierdzono niedosłuch, zapewniają nowoczesne aparaty słuchowe. Aparaty słuchowe zwiększają zakres słyszenia i przy niedosłuchach w stopniu lekkim i umiarkowanym umożliwiają uchwycenie  języka niemal w pełni. 

Dla dzieci, u których stwierdzono niedosłuch stopnia znacznego lub głębokiego zaleca się stosowanie aparatów słuchowych o większej mocy z serii SuperPower lub UltraPower.

Jak wybrać odpowiedni aparat słuchowy ?

Obecnie na rynku polskim istnieje bardzo wiele aparatów słuchowych dedykowanych dzieciom.

  • Bez nazwy-4
    Odpowiednio ustawione aparaty słuchowe dają dziecku możliwość rozwoju mowy

    Pierwszym i najważniejszym czynnikiem podczas wyboru aparatu jest wynik badania słuchu. W przypadku dzieci poniżej 3 r.ż. protetyk opiera się na badaniach: AI, OAE, ABR, VRA. W przypadku dzieci powyżej 3 roku życia badaniem które jest ponadto uwzględniane jest audiometria zabawowa, wykonywana u dzieci współpracujących i pozwalająca na określenie progu słyszenia dziecka oddzielnie dla ucha prawego i lewego. Wynik badania słuchu określa, jaką moc powinien mieć aparat słuchowy dla konkretnego dziecka, tak by dał komfortowy poziom wzmocnienia. Na jego podstawie określa się również, jakie systemy powinien mieć w sobie aparat słuchowy, by w możliwie najlepszy sposób wyodrębnić dźwięki znaczące, tzn. mowę na tle innych czynników zakłócających, występujących w życiu codziennym.

  • Drugim czynnikiem, jaki powinien być uwzględniony przy wyborze aparatów słuchowych są reakcje słuchowe dziecka w danym aparacie. Reakcje te oceniane i weryfikowane są na podstawie audiometrii VRA, tj. audiometrii wspomaganej bodźcem wzrokowym i wykonywanej u dzieci poniżej 3 r.ż. Badanie to pozwala określić: prawidłowość reakcji na poszczególne częstotliwości w zakresie 125Hz-8kHz, szybkość reakcji oraz brak reakcji niepożądanych , świadczących o dyskomforcie dziecka.
  • Trzecim czynnikiem, który powinien być uwzględniony w aparacie słuchowym dla dziecka jest jego kompatybilność i możliwość połączenia z urządzeniami i systemami wspomagającymi słyszenie, jak streamery, piloty, systemy FM. Bardzo ważne jest, by w momencie potrzeby zastosowania innych urządzeń wspomagających słyszenie istniała możliwość bezproblemowego podłączenia bez konieczności wymiany aparatów na inny model.
  • Bez nazwy-5Kolejnym czynnikiem, jest odporność aparatów słuchowych na zabrudzenia , wilgoć , pył i kurz. W przypadku dzieci, których wiek rozwojowy związany jest często z uczestniczeniem w środowisku nieprzyjaznym dla aparatu słuchowego, ważne by aparat słuchowy posiadał odpowiednie dla takich sytuacji zabezpieczenia (według standardów IEC: stopień odporności IP67)
  • Ostatnim czynnikiem jest sam wygląd aparatu. Ze względu na bardzo dużą plastyczność małżowiny usznej u małego dziecka protetyk słuchu dokłada wszelkich starań, by obudowa aparatu była możliwie jak najmniejsza i nie powodowała odkształceń ucha. Wielkość obudowy związana jest jednak z wielkością ubytku słuchu, dlatego istnieje niepisana zasada, że im większy niedosłuch, tym większy aparat słuchowy jest konieczny.  Aparat słuchowy można uczynić bardzo ciekawym gadżetem dla dziecka poprzez wybór koloru obudowy, rożka, wkładki lub stosując różne znaczki i ozdoby, wzmacniające atrakcyjność aparatu 😉

Istnieje wiele czynników, warunkujących prawidłowy rozwój słuchu i mowy dziecka , u którego stwierdzona została wada słuchu. Oprócz całej procedury doboru aparatu słuchowego, bardzo ważne jest aby nie zapominać o konieczności rehabilitacji słuchu i mowy już od pierwszych dni aparatowania. 

Więcej o…

SYSTEMACH WSPOMAGAJĄCYCH SŁYSZENIE FM

Group Of Elementary Age Schoolchildren Running Outside

 

SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE SŁYSZENIE- TO DLA KAŻDEGO DZIECKA POMOC W FUNKCJONOWANIU I SŁYSZENIU W WIĘKSZEJ GRUPIE OSÓB,W KLASIE SZKOLNEJ, PRZY OGLĄDANIU TV LUB PODCZAS ZABAWY Z RÓWIEŚNIKAMI

SPRAWDŹ OFERTĘ

_____________________________________________________________________________________________________________

Opracowała: Aleksandra Stojak

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress