Aparaty słuchowe dla dzieci

słyszenie jako fundament rozwoju mowy

Aby dziecko prawidłowo rozwinęło mowę musi mieć zapewnione różne, konieczne do tego, warunki.
Jednym z nich jest prawidłowe słyszenie, które dzieciom ze stwierdzonym niedosłuchem, zapewniają aparaty słuchowe. Aparaty słuchowe zwiększają poziom i zakres słyszenia i przy niedosłuchach w stopniu lekkim i umiarkowanym umożliwiają uchwycenie  języka niemal w pełni.
Dla dzieci, u których stwierdzono niedosłuch stopnia znacznego lub głębokiego zaleca się stosowanie aparatów słuchowych o większej mocy z serii SuperPower lub UltraPower, a w przypadku braku korzyści z aparatów słuchowych – dzieci otrzymują kwalifikację do wszczepu implantu ślimakowego CI. 

 

Diagnostyka słuchu

Rzetelna diagnostyka słuchu to podstawa prawidłowego procesu doboru aparatów słuchowych u dzieci. 
Protetyk słuchu opiera się u dzieci zarówno na badaniach obiektywnych, jak i subiektywnych, aby mieć pełny obraz funkcjonowania słuchowego małego pacjenta. 

Wynik badania słuchu określa, jaką moc powinien mieć aparat słuchowy dla konkretnego dziecka, tak by dał komfortowy poziom wzmocnienia. Na jego podstawie określa się również, jakie systemy powinien mieć w sobie aparat słuchowy, by w możliwie najlepszy sposób wyodrębnić dźwięki znaczące, tzn. mowę na tle innych czynników zakłócających, występujących w życiu codziennym.

 

Reakcje w aparatach

Reakcje słuchowe dziecka w dopasowanych aparatach słuchowych powinny być zweryfikowane każdorazowo. U małych dzieci poniżej 3 r.ż. reakcje te oceniane są na podstawie audiometrii VRA, tj. audiometrii wspomaganej bodźcem wzrokowym. U dzieci powyżej 3 r.ż. ocena reakcji odbywa się na podstawie audiometrii zabawowej lub tonalnej wykonywanej w wolnym polu słuchowym.

Badanie korzyści z pomocy słuchowych pozwala określić: prawidłowość reakcji na poszczególne częstotliwości w zakresie 125Hz-8kHz, szybkość reakcji oraz brak reakcji niepożądanych świadczących o dyskomforcie dziecka.

 

Kompatybilność

W przypadku doboru aparatów słuchowych u dzieci w wieku przedszkolno-szkolnym, ważnym czynnikiem dopasowania jest kompatybilność i możliwość połączenia aparatów z urządzeniami i systemami wspomagającymi słyszenie, jak streamery, piloty, systemy FM.
Ważne jest, by w momencie potrzeby zastosowania urządzeń wspomagających słyszenie istniała możliwość ich bezproblemowego podłączenia, bez konieczności wymiany aparatów na inny model.

Systemy wspomagające słyszenie stosowane są u pacjentów, którzy pomimo użytkowania aparatów słuchowych odczuwają trudności w zakresie rozumienia mowy w hałasie, grupie, podczas oglądania TV, rozmowy telefonicznej, itd. 

 

Odporność i wytrzymałość

W dopasowaniu aparatów słuchowych pediatrycznych należy uwzględnić odporność aparatów słuchowych na zabrudzenia, wilgoć, pył i kurz.
W przypadku dzieci, których wiek rozwojowy związany jest często z uczestniczeniem w środowisku nieprzyjaznym dla aparatu słuchowego, ważne by aparat słuchowy posiadał odpowiednie dla takich sytuacji zabezpieczenia (według standardów IEC: stopień odporności IP67 lub IP68).

 

Wygląd i wielkość

Ze względu na bardzo dużą plastyczność małżowiny usznej u małego dziecka protetyk słuchu dokłada wszelkich starań, by obudowa aparatu była możliwie jak najmniejsza i nie powodowała odkształceń ucha. Wielkość obudowy związana jest jednak z wielkością ubytku słuchu, dlatego wybór mniejszych modeli nie zawsze jest możliwy, ze względu na konieczność zachowania odpowiednich parametrów akustycznych aparatu.

 

Coś przyjemnego ♥

W przypadku aparatów słuchowych pediatrycznych warto zadbać o to, by aparat był urządzeniem przyjaznym dla dziecka i nie powodował dyskomfortu społecznego i emocjonalnego. 
Aparaty słuchowe można wyposażyć w kolorowe obudowy, wkładki uszne, naklejki z ulubionymi bohaterami z bajek, przyjazne ozdoby na dźwiękowód, USHKA czy dla starszych dzieci i młodzieży – biżuterię do aparatów. 
Dzięki temu aparaty są indywidualnym, wyjątkowym akcentem na uchu, lubianym przez dzieci i nie tylko 🙂

Kiedy powinno się dopasować aparat słuchowy u dziecka?

Aparatowanie dzieci, czyli dopasowanie aparatu słuchowego, powinno odbyć się jak najszybciej po wykryciu niedosłuchu. Im wcześniej dziecko zacznie korzystać z aparatu słuchowego, tym większe ma szanse na prawidłowy rozwój mowy i umiejętności komunikacyjnych.

Dlaczego wczesne aparatowanie jest tak ważne?

👂 Okres krytyczny dla rozwoju słuchu i mowy przypada na pierwsze lata życia – jeśli dziecko nie otrzyma w tym czasie odpowiedniej stymulacji dźwiękowej, nauka mowy będzie utrudniona.
🧠 Plastyczność mózgu jest największa w pierwszych latach życia, co oznacza, że dziecko łatwiej przystosuje się do nowych warunków i szybciej nauczy się korzystać z aparatu słuchowego.
🎓 Lepsze wyniki w nauce i rozwoju społecznym – u dzieci, które wcześnie otrzymały aparaty słuchowe lub implanty ślimakowe, obserwuje się znacznie większe możliwości w zakresie rozwoju mowy na poziomie zbliżonym do rówieśników.

Od czego zacząć?

Dopasowanie aparatów słuchowych u dziecka to wieloetapowy proces, który wymaga dokładnej diagnostyki oraz indywidualnego podejścia. Kluczowe jest szybkie podjęcie działań, aby zapewnić dziecku jak najlepsze warunki do rozwoju mowy i komunikacji.

1️⃣ Diagnostyka słuchu – potwierdzenie niedosłuchu.
2️⃣ Konsultacja protetyka słuchu – wykonanie indywidualnej wkładki usznej oraz omówienie procesu doboru aparatów słuchowych. 
3️⃣  Konsultacja protetyka słuchu  – dobór aparatów słuchowych wraz z wypożyczeniem na okres testowy.
4️⃣ Rozpoczęcie terapii surdologopedycznej. 
5️⃣ Okres adaptacji do aparatów słuchowych i obserwacja reakcji. 
6️⃣ Badanie korzyści z pomocy słuchowych. 
7️⃣ Systematyczne wizyty kontrolne z oceną korzyści z aparatów słuchowych. 
8️⃣ Długoterminowa opieka audiologiczna oraz monitorowanie stanu słuchu i poziomu rozwoju mowy. 

Wczesne dopasowanie aparatu słuchowego daje dziecku najlepsze szanse na prawidłowy rozwój mowy, komunikacji i funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Nie warto czekać – im szybciej rozpoczniemy ten proces, tym większe korzyści dla dziecka! 

 

Mój pierwszy aparat słuchowy!