Wychowanie słuchowe jako ważny element terapii małego dziecka z wadą słuchu.

Dzięki Programowi Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków już w drugiej dobie życia dziecka rodzic dowiaduje się o prawdopodobnych problemach ze słuchem malucha.

Po powtórzeniu badań oraz diagnozie postawionej przez lekarza audiologa trafia do surdologopedy.

Surdologopeda to osoba, pod której kierunkiem będziecie uczyć się jak wspierać wasze dziecko w rozwoju mowy i języka, podsunie pomysły na zabawy słuchowe, wskaże drogę, ale nie wykona tej pracy za Was. To bardzo ważne, aby uświadomić sobie ,że tylko dzięki codziennemu świadomemu działaniu i zaangażowaniu macie realny wpływ na to jak w przyszłości będzie słuchało i mówiło Wasze dziecko. Im szybciej zrozumiecie istotę zaburzeń słuchu i nauczycie sie dostrzegać okazję do nauki w każdej sytuacji w ciągu dnia, tym szybciej widoczne będą efekty terapii.

Idealną sytuacją jest gdy, trafiając do gabinetu ,dziecko ma już dopasowane aparaty słuchowe i ma widoczne korzyści z ich użytkowania. Nawet jeśli dziecko nie posiada jeszcze aparatów lub nie ma resztek słuchowych, które aparat mógłby wzmocnić i czeka na implant ślimakowy, należy rozpocząć terapię słuchu i mowy.Jednym z najważniejszych elementów rehabilitacji jest wcześnie rozpoczęte wychowanie słuchowe definiowane jako stymulowanie istniejącego zawężonego pola słuchowego, rozwijanie, udoskonalanie zdolności do akustycznego odbierania i różnicowania oraz wykształcenie zdolności do przetwarzania odbieranych dźwięków mowy.( za Csanyi, 1994 ).

W wychowaniu słuchowym można wyróżnić następujące etapy:

1. wykrywanie dźwięków – rozpoznanie czy jest dźwięk czy go nie ma. Dziecko uczy się reagować na dźwięk, zwracać na niego uwagę i reagować, gdy go nie ma. – jest dźwięk/nie ma dźwięku- zabawy przy muzyce oraz z wykorzystaniem instrumentów

  • mówimy/ nie mówimy;
  • rozpoczynanie czynności na sygnał– reakcja na początek dźwięku lub jego koniec;

2. różnicowanie (dyskryminacja) – jest to umiejętność dostrzegania podobieństw i różnic pomiędzy dwoma lub więcej bodźcami słuchowymi.

Dźwięki instrumentów posiadają określone cechy pozwalające na ich różnicowanie.

Są to: natężenie ( cichy/głośny) , wysokość ( niski/wysoki ), rytm i tempo ( wolno/szybko ), czas trwania (krótki/długi), barwa, melodia.

To właśnie dzięki tym cechom prozodycznym wiemy czy wypowiedź do nas kierowana jest pytaniem, oznajmieniem czy rozkazem. Prawidłowa dyskryminacja ułatwi maluchowi odbiór i komunikatywne posługiwanie się mową.

3. identyfikacja – jest to możliwość określania poprzez powtórzenie lub wskazanie usłyszanych dźwięków mowy.

  • identyfikacja dźwięków otoczenia ( odgłosy w domu, na dworze, dźwięki instrumentów
  • identyfikacja dźwięków mowy (od głoski do zdania)
  • identyfikacja słów, zdań, tekstów.

4. rozpoznawanie i rozumienie mowy – czyli rozpoznawanie znaczenia mowy poprzez odpowiadanie na pytania, wykonywanie poleceń, uczestniczenie w rozmowie.

W praktyce zadania z kolejnych etapów mogą się ze sobą mieszać lub wymieniać, w zależności od wielu czynników, zarówno tych będących po stronie dziecka jak i rodziców.

Warunki powodzenia wychowania słuchowego:

– wczesna diagnoza (do 3 miesiąca życia);

– mądre działania rodziców kierowanych przez kompetentnych specjalistów;

– natychmiastowe zastosowanie aparatów słuchowych lub/i implantu ślimakowego

– wczesne podjęcie wychowania słuchowo – językowego.


IMG_8743

Opracowała: mgr Małgorzata Chłopecka

logopeda z 7 letnią praktyką surdologopedyczną


Warning: Undefined array key "preview" in /home/fonetika/domains/fonetika.pl/public_html/wp-content/plugins/arscode-social-slider-free/arscode-social-slider.php on line 57

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

Decydując się na korzystanie z naszej strony akceptujecie Państwo naszą Politykę prywatności, w której znajdują się informacje na temat używanych przez nas plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu bez zmiany ustawień na Państwa urządzeniu oznacza wyrażanie zgody na używanie plików cookies. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close