Audiometria słowna
Audiometria słowna jest badaniem stosowanym w celu uzupełnienia audiometrii tonalnej. Służy ocenie zrozumienia mowy słyszanej przez osobę badaną. Audiogramy mowy (testy słowne) są sporządzane dla poszczególnych języków. Test ten pomaga lekarzowi lub protetykowi słuchu ocenić tzw. socjalną wydolność słuchu, a więc zdolność do komunikacji w życiu codziennym.
.
W jakim celu wykonujemy audiometrię słowną?
Celem badania jest ustalenie krzywej dyskryminacji, tj. krzywej rozumienia mowy dla poszczególnych poziomów natężeń podawanego bodźca dźwiękowego (w tym przypadku mowy). Audiometria słowna jest wykorzystywana do diagnostyki rodzajów niedosłuchów, przy zaburzeniach równowagi, zawrotach głowy, jak również jest badaniem bardzo pomocnym podczas protezowania aparatami słuchowymi (pozwala na ocenę korzyści w rozumieniu mowy w aparatach).
W jaki sposób wykonywane jest badanie?
Badanie audiometrii słownej jest badaniem nieinwazyjnym. Wykonywane jest w specjalnych słuchawkach audiometrycznych na przewodnictwo powietrzne. Badanie wykonywane jest oddzielnie dla ucha prawego i lewego. Do ucha podawane są wyrazy/ liczby/ logatomy , na różnych poziomach natężenia dźwięku, natomiast zadaniem osoby badanej jest powtarzanie materiału dźwiękowego zaraz po jego podaniu.
Badanie przeprowadzane jest przy współpracy z Pacjentem i jest badaniem uzupełniającym diagnozę rodzaju niedosłuchu oraz innych zaburzeń słuchowo- błędnikowych.
Wynik badania:
Wynikiem badania audiometrii słownej jest krzywa dyskryminacji pokazująca procentowy zakres rozumienia mowy na danym poziomie natężenia bodźca. Wynik stanowi uzupełnienie diagnostyczne.
Słuch prawidłowy Niedosłuch przewodzeniowy Niedosłuch czuciowo-nerwowy
Audiometria słowna u dzieci:
Ze względu na konieczność współpracy osoby badanej z protetykiem słuchu/ audiometrystą badanie audiometrii słownej wykonywane jest u dzieci od ok. 6-7 roku życia. Zadaniem dziecka jest powtarzanie słyszanych w słuchawkach lub przez głośniki słów.
U dzieci młodszych, poniżej 6 roku życia, można wykonać audiometrię słowną w postaci obrazkowej. Badanie to jest dla dziecka bardziej zrozumiałe i atrakcyjne, co też powoduje zwiększenie poziomu współpracy podczas badania. Przy tej formie badania zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniego obrazka na podstawie informacji słuchowej, podawanej przez słuchawki lub głośniki, w wolnym polu swobodnym.
Badanie audiometrii słownej u dzieci jest badaniem diagnostycznym w przypadku podejrzenia Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego, zaburzeń koncentracji i uwagi słuchowej, jak również przy wadach wymowy, opóźnionym rozwoju mowy oraz wszelkich terapiach logopedycznych, pedagogicznych, psychologicznych.
Opracowała: Aleksandra Stojak