Badanie ABR

Przed zapisem dziecka na badanie, zapoznaj się z regulaminem:
>>> REGULAMIN BADANIA ABR / ASSR <<<<


Badanie ABR

Rejestracja słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu (ang. ABR – Auditory Brainstem Response, BERA) to badanie, które polega na rejestrowaniu czynności bioelektrycznej powstającej w wyższych piętrach drogi słuchowej (w pniu mózgu), w odpowiedzi na bodźce słuchowe podawane do ucha.

Rejestracja słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu to najpopularniejsze, nieinwazyjne badanie słuchu, z grupy badań obiektywnych. Badanie wykonuje się w celu określenia progu słyszenia pacjenta (stopień ubytku słuchu) oraz miejsca wystąpienia niedosłuchu (rodzaj niedosłuchu, np. odbiorczy, przewodzeniowy, mieszany).

Przed badaniem prosimy o dokładne zapoznanie się z REGULAMIN ABR / ASSR. 
Kiedy należy wykonać badanie ABR?

15801480_1582078298485892_799995917_n (1)Rejestracja słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu (ABR, BERA) to badanie słuchu, które można wykonywać u wszystkich pacjentów, bez względu na wiek. Badanie wykonujemy:

  • kiedy podejrzewany jest niedosłuch,
  • u noworodków i niemowląt w celu diagnostycznym, w przypadku negatywnego wyniku badania słuchu przesiewowego,
  • u dzieci małych, niewspółpracujących w badaniach słuchu w słuchawkach, np. audiometria tonalna / zabawowa (do 4-5 roku życia) w celu wykluczenia lub potwierdzenia wady słuchu,
  • u dzieci, które nie wykształciły mowy do 3 roku życia lub później (dzieci w terapii neurologopedycznej, nie współpracujące w badaniach audiometrycznych),
  • po podaniu leków ototoksycznych (np. gentamycyna, streptomycyna),
  • u dzieci i osób niewspółpracujących przy tradycyjnych badaniach audiometrycznych (np. dzieci z niepełnosprawnością, dzieci ze stwierdzonym autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną),
  • w przypadku podejrzenia guza nerwu słuchowego,
  • w przypadku podejrzenia symulacji głuchoty lub niedosłuchu.

Przed badaniem prosimy o dokładne zapoznanie się z REGULAMIN ABR. 

Jak przygotować dziecko do badania ABR?

Aby wynik badania był w pełni miarodajny, badanie ABR wykonuje się we śnie lub w stanie czuwania. Aby zachować najlepsze warunki do badania, należy przygotować dziecko w następujący sposób:
1. Na badanie ABR dziecko powinno zgłosić się z czystymi przewodami słuchowymi (jeśli rodzic nie jest pewny czy w przewodach nie zalega woskowina, może bezpłatnie zgłosić się do FONETIKA na 1-3 dni przed terminem badania, w celu oceny przewodów słuchowych dziecka),
2. W dniu badania dziecko powinno zostać wybudzone wcześnie rano (przed tradycyjną godziną wstawania), aby w godzinie badania było śpiące i zmęczone,
3. Bardzo ważne, aby dziecko nie zasnęło w podróży na badanie, w samochodzie (nawet na chwilę),
4. W dniu badania opuszczamy ostatni posiłek dziecka, aby dziecko w momencie przybycia na badania było lekko głodne,
5. Tuż przed wykonaniem pomiaru rodzice wraz z dzieckiem zostają wpuszczeni do gabinetu w celu nakarmienia dziecka oraz jego uśpienia (stąd prośba do rodziców o zabranie jedzonka dla dziecka, ulubionej zabawki / poduszki / kocyka, itp.),
6. Nakarmienie dziecka tuż przed badaniem zwiększa szanse na szybsze zaśnięcie dziecka,
7. W przypadku decyzji rodzica o konieczności wspomagania dziecka farmakologią (np. Melatonina, Hydroksyzyna), rodzic przed badaniem powinien zgłosić się do lekarza pediatry, laryngologa, audiologa, który wystawi na dany lek receptę oraz dostosuje dawkę leku do dziecka. Rodzic zgłasza się na badanie z własnym lekiem i podaje go we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność, wg zaleceń lekarza.
8. O konieczności podania narkozy decyduje lekarz i dziecko kierowane jest wówczas do placówki szpitalnej (narkoza podawana jest w przypadkach wyjątkowych, kiedy nie ma możliwości wykonania badania w sposób tradycyjny).

Ważne: dziecko zgłaszające się na badanie ABR powinno być zdrowe. Nie zaleca się wykonywania badania ABR podczas infekcji, ze względu na możliwość zafałszowania wyników przez wydzielinę zalegającą w nosogardle. Jeśli dziecko przeszło infekcję, na badanie ABR najbezpieczniej zgłosić się ok. 2 tygodniu od momentu zakończenia infekcji. 

Przed badaniem prosimy o dokładne zapoznanie się z REGULAMIN ABR. 

Godziny wykonywania badania ABR

  1. Ze względu na konieczność wykonania pomiaru w śnie fizjologicznym, badania ABR wykonywane są w godzinach wieczornych 18.00-22.00.
  2. Czas trwania badania razem z przygotowaniem Pacjenta wynosi 2 godziny (18.00-20.00, 19.00-21.00, 20.00-22.00). Pierwsza godzina przeznaczona jest na krótki wywiad z rodzicem, wykonanie badań wstępnych (OAE, AI, otoskopia), naklejenie elektrod oraz uśpienie dziecka. Druga godzina to czas poświęcony na wykonanie pomiaru ABR, czyli badanie właściwe.

Przed badaniem prosimy o dokładne zapoznanie się z REGULAMIN ABR. 

Koszt badania (ABR nocne)
ABR (powietrzne)** wraz z opisem lekarskim   550 zł
ABR (kostne) wraz z opisem lekarskim 550 zł
ABR latencje wraz z opisem lekarskim 450 zł
Wyniki i opis badania

Opisy badań ABR wykonywane są wyłącznie przez uprawnionych i wykwalifikowanych lekarzy audiologów, z wieloletnim doświadczeniem. Opis wysyłany jest standardowo w ciągu 7-14 dni od daty badania, w formie elektronicznej, w postaci zaszyfrowanej wiadomości mailowej. Hasło do wiadomości mailowej, Pacjent / opiekun Pacjenta otrzymuje drogą SMS, na podany w karcie Pacjenta numer telefonu.

Istnieje możliwość wysyłki opisu badania za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej (REGULAMIN ABR)

Przed badaniem prosimy o dokładne zapoznanie się z REGULAMIN ABR. 

________________________________________________________________________________________________

Słowa kluczowe: #badanie abr warszawa #abr #nocne badanie abr #prywatne abr #abr warszawa #bera #badanie we śnie fizjologicznym 

badanie abr warszawa, badanie bera warszawa, badanie słuchu u dzieci,  badania słuchu u dzieci, badanie słuchu we śnie, abr cena warszawa, bera cena warszawa, abr wyniki, badanie abr warszawa, badanie nocne, nocne badanie słuchu, abr w diagnozowaniu słuchu, diagnostyka słuchu, nocne badanie abr, przygotowanie do badania abr, dr senderski, jolanta przyborowska, abr u dzieci z autyzmem