Audiometria zabawowa
Od 3 roku życia dzieci nabywają zdolność aktywnego uczestnictwa w badaniu. Dzięki czemu możliwe jest wówczas przeprowadzenie u nich kolejnego typu badań metodą audiometrii zabawowej.
Audiometria zabawowa jest badaniem mającym na celu określenie progu słyszenia na drodze powietrznej i kostnej w zakresie badanych częstotliwości u dziecka poniżej 6 r.ż.
W jakim celu wykonujemy audiometrię zabawową?
Celem badania jest ustalenie progu słuchu, tj. minimalnego natężenia dźwięku, które słyszy Pacjent. Wynikiem badania jest wykres – audiogram z krzywą progową słyszenia dla przewodnictwa powietrznego i kostnego, na podstawie którego możliwe jest określenie wielkości ubytku słuchu.
W jaki sposób wykonywane jest badanie?
Badanie audiometrii zabawowej jest badaniem zupełnie nieinwazyjnym. Jest wykonywane słuchawkach audiometrycznych (oddzielnie dla ucha prawego i lewego) w formie zabawy, w której dziecko na sygnał słyszany w słuchawce wykonuje określoną czynność zabawową (np. buduje wieże z klocków, nakłada klocki na uchwyty, wrzuca zabawkę do pojemnika)
Jest to badanie wymagające współpracy i dobrego kontaktu z dzieckiem.
- badanie jest bezbolesne i nieinwazyjne
- trwa ok. 20-50 minut
- wymaga odpowiednich warunków akustycznych
- wymaga atrakcyjnych dla dziecka pomocy, wykorzystywanych w badaniu- zabawie
Wynik badania:
Wynikiem badania audiometrii tonalnej jest audiogram, czyli krzywa progu słyszenia dla przewodnictwa powietrznego i kostnego. Audiogram stanowi podstawę diagnostyczną.
Audiometria zabawowa u dzieci:
Ze względu na typowy dla tej formy badania element zabawowy , audiometria zabawowa jest typowym badaniem przeznaczonym dla dzieci. Dzięki niej możliwe jest wyznaczenie progu słyszenia u dzieci, które nie rozumieją jeszcze zasady badania przy tradycyjnej audiometrii tonalnej. Oprócz funkcji diagnostycznej jest badaniem bardzo lubianym przez dzieci 😉
Badanie audiometrii zabawowej u dziecka poniżej 6 r.ż. jest badaniem diagnostycznym w przypadku podejrzenia niedosłuchu, zaburzeń koncentracji i uwagi słuchowej, terapii logopedycznej, jak również w przypadku kontrolnym po infekcjach lub zapaleniach ucha zewnętrznego lub środkowego, diagnostyki do oceny III migdałka gardłowego.
Opracowała: Aleksandra Stojak