Język to najlepszy środek komunikacyjny, który umożliwia tworzenie precyzyjnych    i plastycznych odniesień. Proces opanowywania umiejętności językowych i komunikacyjnych jest złożony, wielowymiarowy i długotrwały. Przebiega podobnie u wszystkich dzieci, niezależnie od rodzaju języka. Każde dziecko jest zdolne do posługiwania się językiem.       W procesie jego opanowywania zaznaczają się ogólne prawidłowości rozwojowe.

 

Okresy rozwoju mowy dziecka można podzielić na dwa podokresy:

  1. prelingwalny (przedjęzykowy, niemowlęcy) – komunikacja dziecka z najbliższym otoczeniem nie jest oparta na słowie, lecz na pewnych działaniach dziecka związanych z jego fizjonomią; do około 6 m-ca życia dominują symptomy, potem sygnały, np. płacz dziecka w celu przywołania matki;
  2. lingwalny (językowy).

Leon Kaczmarek – twórca polskiej logopedii – okres prelingwalny nazywa okresem melodii   i dzieli go na następujące podokresy:

  • krzyku i płaczuod urodzenia do 3 m-ca życia dziecka, pełni funkcję komunikacyjną, dziecko w sposób niezamierzony informuje o swoich potrzebach;
  • głużeniamiędzy 3 a 6 m-cem życia dziecka, dźwięki wydawane przez niemowlęta, głównie gardłowe i tylnojęzykowe, oparte na spółgłoskach, są symptomami dobrego samopoczucia. Głużą wszystkie dzieci, także niesłyszące lub mające znaczne uszkodzenie słuchu;
  • gaworzeniamiędzy 6 a 9 (12) m-cem życia dziecka, odtwarzanie dźwięków słyszanych przez dziecko w otoczeniu, opartych na spółgłoskach i samogłoskach. Istotny jest tutaj zmysł słuchu. Dzieci niesłyszące nie gaworzą;

Okres między 9 (12) a 18 (24) m-cem życia dziecka jest niezwykle ważny dla rozwoju komunikacji językowej.

U dzieci około 9  m-ca życia zaczyna się okres wyrazu (wypowiedzi jednowyrazowej). Dziecko dochodzi do praktycznego odkrycia, że ciągi dźwięków, jakie słyszy i jakie wypowiada, coś znaczą. Znaczenia te są jeszcze mało konkretne, a wypowiedzi dziecka określa się jako globalne. Ze strony dorosłych wymagają pewnego wysiłku, aby je zrozumieć. Słownik dziecka wynosi około 50-100 wyrazów.

Około 18 m-ca życia dziecka wchodzi ono w okres zdania (wypowiedzi dwuwyrazowej). Wypowiedzi zaczynają stopniowo przybierać formę wypowiedzi dorosłych. Pojawia się struktura wypowiedzi: wykonawca czynności-czynność. Około 24 m-ca życia dziecka struktura wypowiedzi dziecięcej wzbogacona zostaje o trzeci wyraz i więcej. Okres zdania w rozwoju mowy dziecka trwa do około 36 m-ca życia. Słownik dziecka gwałtownie wzrasta i wynosi około 500 wyrazów.

Po 36 m-cu życia dziecko wchodzi w okres swoistej mowy dziecięcej. Zasób słownikowy dziecka powiększa się między 3 a 4 rokiem życia i wynosi około 1500 wyrazów. Ich struktura zbliżona jest do struktury słownika dorosłego użytkownika języka.

Bibliografia:

1. Maria Kielar-Turska, Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych,             [w:] Diagnoza logopedyczna, (red.) Ewa Czaplewska, Stanisław Milewski, Gdańskie Wydawnictwo Logopedyczne, Sopot 2012, s. 15-63
2. Józef Porayski-Pomsta, O okresach rozwoju mowy dziecka, źródło:  http://www.tkj.uw.edu.pl/poradnia/art07.htm.


Paulina-Grzebalska-200x300Opracowała: Paulina Grzebalska

neurologopeda

 

Decydując się na korzystanie z naszej strony akceptujecie Państwo naszą Politykę prywatności, w której znajdują się informacje na temat używanych przez nas plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu bez zmiany ustawień na Państwa urządzeniu oznacza wyrażanie zgody na używanie plików cookies. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close