Neurologopeda

Czy zajmuje się neurologopeda?

Neurologopeda to specjalista zajmujący się diagnozą, terapią oraz profilaktyką zaburzeń mowy i komunikacji, które wynikają z uszkodzeń układu nerwowego.

Pracuje z osobami w różnym wieku – od niemowląt po seniorów – wspierając ich w pokonywaniu trudności związanych z rozwojem mowy, afazją, dysartrią czy zaburzeniami połykania. Neurologopeda łączy wiedzę z zakresu logopedii, neurologii i psychologii, dostosowując metody pracy do indywidualnych potrzeb pacjenta. Celem jego pracy jest poprawa jakości życia oraz przywrócenie możliwości skutecznego porozumiewania się w codziennych sytuacjach.

Pracuje z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami artykulacji, afazją dziecięcą, dyzartrią, zespołami genetycznymi, autyzmem czy mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologopeda wspiera również rozwój umiejętności komunikacyjnych u dzieci z trudnościami wynikającymi z wcześniactwa, uszkodzeń okołoporodowych czy wad słuchu. Terapia może obejmować także pracę nad prawidłowym funkcjonowaniem aparatu żucia, oddychania i połykania. Głównym celem jest umożliwienie dziecku skutecznego porozumiewania się oraz wspieranie jego harmonijnego rozwoju w zakresie mowy i języka.

Diagnoza neurologopedyczna jest całościowym i kompleksowym działaniem obejmującym następujące obszary:

  • wywiad z rodzicami lub opiekunami dziecka, obejmujący okres ciąży, okołoporodowy i pourodzeniowy,
  • szczegółową analizę dokumentacji medycznej, w tym książeczki zdrowia dziecka, a także historii chorób oraz przebytych infekcji,
  • wstępną obserwację dziecka, w tym również jego spontaniczną zabawę, a także spontaniczne reakcje słuchowe i rozwój spontanicznej komunikacji językowej,
  • budowę oraz sprawność narządów artykulacyjnych,
  • konsultację w kierunku wpływu wad zgryzu na artykulację i możliwość terapii w tym kierunku,
  • ocenę funkcji pokarmowych w obrębie jamy ustnej,
  • zakres mowy czynnej oraz mowy biernej,
  • sprawność w zakresie motoryki małej, w tym grafomotoryki,
  • umiejętność nawiązywania kontaktów społecznych oraz zainteresowanie otoczeniem,
  • przebieg i poziom zabawy, kontakt ze środowiskiem żłobkowym, przedszkolnym, szkolnym, a także innymi środowiskami, w których dziecko przebywa, w tym również z innymi ośrodkami terapeutycznymi.

W obszarze działań neurologopedy znajduje się diagnoza:

  • dzieci z opóźnionym rozwojem mowy ORM,
  • dysfagii (zaburzenia przyjmowania i przełykania pokarmów),
  • dyzartrii (zaburzenia oddechowo-fonacyjno-artykulacyjne) m.in. u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym,
  • afazji (zaburzenie systemu językowego u osób po udarach, urazach mechanicznych),
  • komunikacji językowej w autyzmie,
  • dzieci z niedokoształceniem mowy na tle chorób genetycznych (np. Zespół Downa),
  • dzieci z zaburzeniami napięcia mięśniowego,
  • osób dorosłych z chorobami neurologicznymi, np. choroba Parkinsona
  • dzieci z obciążonym wywiadem ciążowo-okołoporodowym (np. ciąża zagrożona, niska punktacja w skali APGAR, wylewy śródczaszkowe, zamartwica, niedotlenienie okołoporodowe),
  • dzieci niemówiących (budowanie systemów komunikacji językowej opartych na innej modalności niż mowa),
  • niemowląt (ocena odruchów ze sfery orofacjalnej, usprawnianie w zakresie ssania, poprawa koordynacji oddychania-ssania- połykania – regulowanie napięcia mięśniowego w obszarze ustnotwarzowym).

Wędzidełko języka – słów kilka

Nieprawidłowa pozycja spoczynkowa warg i/lub języka, trudności w karmieniu piersią/butelką czy rozszerzaniu diety, wady wymowy. Z tymi wyzwaniami najczęściej spotykamy się w gabinecie. Czy wszystkiemu zawsze winne jest wędzidełko języka?

czytaj dalej

“Moje dziecko nie chce jeść” – kiedy niechęć do jedzenia staje się problemem

Każdy rodzic marzy o tym, aby jego dziecko rozwijało się zdrowo i radośnie poznawało nowe smaki. Jednak dla wielu opiekunów moment rozszerzania diety staje się wyzwaniem, a nawet źródłem niepokoju. Co zrobić, gdy niemowlę odmawia jedzenia, reaguje płaczem na widok nowych produktów lub ogranicza się wyłącznie do kilku ulubionych pokarmów?

Wybiórczość pokarmowa i trudności w rozszerzaniu diety mogą być sygnałem, że dziecko potrzebuje wsparcia, a zrozumienie przyczyn takiego zachowania jest kluczowe w znalezieniu odpowiednich rozwiązań. W tym artykule omówimy, skąd biorą się trudności związane z jedzeniem u niemowląt i jak neurologopeda może pomóc w ich przezwyciężeniu.

czytaj dalej