Surdologopeda

Czym zajmuje się surdologopeda?

Surdologopeda to specjalista zajmujący się diagnozą i terapią zaburzeń mowy, języka oraz komunikacji u osób z wadami słuchu. Pracuje zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi, wspierając ich w rozwoju umiejętności językowych, artykulacyjnych oraz rozumienia mowy, często w kontekście korzystania z aparatów słuchowych czy implantów ślimakowych.

Surdologopeda pomaga także w nauce alternatywnych metod komunikacji, takich jak język migowy czy wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się (AAC). Dzięki indywidualnemu podejściu wspiera pacjentów w pokonywaniu barier komunikacyjnych, umożliwiając im aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i zawodowym.

U dzieci ze stwierdzonym niedosłuchem niezmiernie ważne jest, aby pracę z surdologopedą zająć od najwcześniejszych miesięcy.

U niemowląt ze stwierdzoną wadą słuchu, surdologopeda zajmuje się wspieraniem rozwoju mowy, języka i komunikacji. Pracuje z dzieckiem i jego rodziną, pomagając w rozwoju umiejętności słuchowych, takich jak różnicowanie, identyfikacja dźwięków, lokalizacja i rozumienie mowy, zwłaszcza w kontekście korzystania z aparatów słuchowych lub implantów ślimakowych. Surdologopeda wspiera rodziców w budowaniu prawidłowej komunikacji z dzieckiem, doradza, jak stymulować rozwój mowy oraz dostosować otoczenie do potrzeb malucha. Kluczowym celem pracy z niemowlętami jest stworzenie solidnych podstaw dla rozwoju języka, co ma ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego dziecka.

Proces terapii surdologopedycznej

Konsultacje są dostosowane indywidualnie do potrzeb pacjenta i jego rodziny, z uwzględnieniem wieku, poziomu rozwoju mowy, rodzaju i stopnia ubytku słuchu oraz specyficznych trudności komunikacyjnych.

Proces terapii opiera się na szczegółowej diagnozie, która pozwala na precyzyjne określenie obszarów wymagających wsparcia, takich jak rozwój percepcji słuchowej, budowanie kompetencji językowych czy kształtowanie prawidłowej artykulacji. Uwzględnia się także indywidualne warunki środowiskowe i potrzeby rodziny, aby wspólnie wypracować skuteczne strategie wspierania rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach.

W przypadku dzieci terapia obejmuje również edukację rodziców, aby mogli aktywnie uczestniczyć w procesie komunikacji i stymulować rozwój mowy w domu. Wszystkie działania są planowane w sposób kompleksowy, z naciskiem na budowanie umiejętności komunikacyjnych, które umożliwią pacjentowi pełne uczestnictwo w życiu społecznym.

Konsultacje surdologopedyczne są przeznaczone dla:

Niemowląt oraz małych dzieci

Zdiagnozowanych z wadą słuchu (wrodzoną lub nabytą).

Korzystających z aparatów słuchowych lub implantów ślimakowych.

Z opóźnionym rozwojem mowy lub trudnościami w komunikacji.

Dzieci w wieku przedszkolno-szkolnym

Mających trudności w rozumieniu mowy i budowaniu zdań.

Z problemami artykulacyjnymi wynikającymi z niedosłuchu.

Które uczą się języka migowego lub innych form wspomagającej komunikacji.

Dzieci z trudnościami w komunikacji wynikającymi z współistniejących zaburzeń: Autyzm, zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce czy inne zespoły genetyczne.

Młodzieży i dorosłych

Z niedosłuchem, którzy mają trudności w poprawnym artykułowaniu dźwięków.

Potrzebujących wsparcia w doskonaleniu umiejętności językowych i komunikacyjnych.

Pacjentów po operacjach otologicznych, wymagających terapii słuchowej i językowej po wszczepieniu implantu ślimakowego lub innym zabiegu.

Rodzin i opiekunów

Niemowląt i dzieci z wadą słuchu, które potrzebują wsparcia w stymulowaniu rozwoju mowy.

Szukających wskazówek dotyczących codziennej komunikacji i pracy z dzieckiem.

Jak wspomóc logopedycznie rehabilitację dziecka?

Rehabilitacja dziecka z niedosłuchem to proces wieloaspektowy, w którym kluczową rolę odgrywa nie tylko technologia, taka jak aparaty słuchowe czy implanty ślimakowe, ale również wsparcie terapeutyczne. Logopeda specjalizujący się w pracy z dziećmi z ubytkiem słuchu pomaga im rozwijać umiejętności językowe, artykulacyjne i komunikacyjne, które są fundamentem ich rozwoju społecznego i emocjonalnego. Jakie metody logopedyczne najlepiej wspierają proces rehabilitacji słuchowej? Jak rodzice mogą aktywnie uczestniczyć w tym procesie i wzmacniać efekty terapii w codziennych sytuacjach? W tym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki i odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące logopedycznego wsparcia dzieci z niedosłuchem.

czytaj dalej

Wskazówki do pracy z dzieckiem z niedosłuchem dla placówki edukacyjnej

Pracując na co dzień z dziećmi z wadą słuchu, z myślą o edukacji przedszkolno-szkolnej naszych najmłodszych pacjentów przygotowaliśmy najważniejsze wskazówki do pracy pedagogicznej, terapeutycznej i domowej z dzieckiem z wadą słuchu.

Niezależnie od tego, czy dziecko użytkuje aparaty czy implanty słuchowe, w sytuacjach trudnych akustycznie, np. w grupie czy hałasie, może mieć problem zarówno z koncentracją uwagi, jak również z rozumieniem poleceń.
Użytkowanie aparatów  lub implantów słuchowych nie jest jednoznaczne z odzyskaniem słuchu i należy mieć na uwadze, że w codziennym funkcjonowaniu mogą wystąpić sytuacje, które sprawią dziecku znacznie większą trudność, niż jego rówieśnikom w normie słuchu.

czytaj dalej