Diagnoza APD
Zgodnie z zaleceniami Amerykańskiego Stowarzyszenia Słuchu i Mowy ASHA, Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego ( APD) rozpoznaje się w przypadkach, w których co najmniej jedna z podstawowych wyższych funkcji słuchowych jest zaburzona. Do objawów zaburzeń przetwarzania słuchowego należą:
- trudności z rozumieniem dłuższych wypowiedzi,
- trudności w rozumieniu mowy w hałasie (zazwyczaj w sytuacji 1:1 nie ma takich problemów),
- trudności w lokalizacji źródła dźwięku,
- problemy z koncentracją (zazwyczaj krótki czas koncentracji),
- trudności w nauce czytania,
- nadwrażliwość słuchowa.
APD – jedną z przyczyn trudności w uczeniu się
Podstawowe znaczenie dla skutecznej nauki i przyswajania wiedzy kanałem słuchowym mają wymienione wyższe umiejętności ( funkcje) słuchowe.
Trudności w nauce, w pisaniu i czytaniu oraz częste współistniejące z nimi zaburzenia emocjonalne mogą wynikać z zaburzeń analizy dźwięków na poziomie centralnym.
W pierwszych klasach szkoły podstawowej od 3 do 5% dzieci ma objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego ( APD), które gdy są niewykryte i nierehabilitowane w znacznym stopniu ograniczają możliwości nauki i rozwoju tych dzieci.
Charakterystyczne jest, że częstość występowania zaburzeń APD jest dwukrotnie większa u chłopców. Badania wskazują, że około 30 % dzieci z dysleksją oraz 40-50% dzieci z trudnościami w nauce (ang. learning disability)ma objawy centralnych zaburzeń słuchu a trening słuchowy w znaczący sposób poprawia funkcjonowanie tych dzieci w szkole oraz ich umiejętność czytania.
DIAGNOZA APD
Celem działań diagnostycznych jest potwierdzenie lub wykluczenie występowania APD u dziecka oraz określenie profilu klinicznego APD w celu wybrania odpowiedniej formy treningu słuchowego.
Poniżej przedstawiono trzy najważniejsze z klinicznego punktu widzenia grupy wyższych funkcji słuchowych oraz testy przesiewowe pozwalające na ich ocenę (Jerger i Musiek, 2000).
- Prawidłowe procesy integracji i separacji informacji obuusznej – test rozdzielnouszny cyfrowy (ang.Dichotic Digit Test – DDT).
- Prawidłowe procesy analizy czasowej i percepcji kolejności dźwięków – test sekwencji częstotliwości(ang. Frequency Pattern Test – FPT), test różnicowania wysokości dźwięku (ang. Difference Limen for Frequency – DLF), oraz test rozdzielczości czasowej układu słuchowego (ang. Gap Detection Test – GDT).
- Prawidłowe rozumienie mowy utrudnionej (o zmniejszonej redundancji) – adaptacyjny test rozumienia mowy w szumie (ang. Adaptive Speech in Noise – ASPN).
Bateria znormalizowanych testów oceniających wyższe funkcje słuchowe metodą Neuroflow ATS® zawiera:
- TRW – Test reakcji wzrokowej
- TRS – Test reakcji słuchowej
- ASPN-S – adaptacyjny test rozumienia słów w szumie
- ASPN-Z – adaptacyjny test rozumienia zdań w szumie
- DDT test rozdzielnouszny cyfrowy
- FPT – test sekwencji częstotliwości
- GDT – adaptacyjny test wykrywania przerw, test rozdzielczości czasowej układu słuchowego
- DLF – adaptacyjny test różnicowania wysokości dźwięków
Kiedy można wykonać diagnozę?
Diagnozę ryzyka zaburzeń przetwarzania słuchowego możemy wykonać od 4 roku życia, u dzieci mówiących i współpracujących. Dla każdej grupy wiekowej określone zostały baterie testów odpowiednie do możliwości rozwojowych dziecka.
W wieku 4-6 lat badania określają ryzyko wystąpienia zaburzeń APD. Od 7 roku życia możemy postawić diagnozę audiologiczną. W zależności od uzyskanego wyniku dla dziecka dobierana jest odpowiednia terapia słuchowa, mająca na celu zniwelować rozpoznane trudności dziecka. Konsultacja wyników wraz z ustaleniem planu terapii dziecka odbywa się od razu po wykonaniu badań diagnostycznych.
Koszt diagnozy całościowej
Koszt diagnozy APD znajduje w aktualnym CENNIKU USŁUG
W skład diagnozy wchodzą:
- badania audiologiczne
- bateria testów APD
- opis w formie pisemnej i elektronicznej
- konsultacja
Na stronie wykorzystano materiały autorstwa APD-Medical Sp. z o.o.(http://www.apd-medical.pl/)